Τρίτη 23 Ιανουαρίου 2024

Αναγκαστικός αποχαιρετισμός

 


     Όλα ξεκινάνε με κάτι μικρό, κάτι απλό. Όπως μια ασπροκόκκινη ταινία, που περνάει σχεδόν απαρατήρητη, καθώς περνάς από δίπλα. Κοντοστέκεσαι, ενώ στο βάθος του μυαλού χτυπάει αμυδρά ένα μικρό, τοσοδούλικο καμπανάκι. "Κάτι αλλάζει εδώ", σου λέει το καμπανάκι. Να το ακούσεις; Να το αγνοήσεις; 
     Και θέλεις πολύ να το αγνοήσεις, αλλά ξέρεις πως το καμπανάκι έχει δίκιο. Ξέρεις πως κάτι πρόκειται να συμβεί. Και αρχίζεις να νιώθεις την επερχόμενη απώλεια. Διότι εδώ ήταν το πρώτο σου σχολείο, τότε που τα σχολικά κτίρια ήταν λίγα, και που για την στέγαση των σχολείων επιστρατεύονταν σπίτια. Ίσως γι'αυτό δεν μπορείς να το αγνοήσεις το καμπανάκι.
     Εδώ, σε αυτό το μισοερειπωμένο διώροφο, έμαθες τα πρώτα σου γράμματα, έκανες τους πρώτους σου φίλους, έπαιξες σχοινάκι, και έκανες κατακόρυφο, έπαιξες "περνά-περνά η μέλισσα", και "χαλασμένο τηλέφωνο", και "ένα λεπτό κρεμμύδι", αγάπησες και αγαπήθηκες...
     Ορίστε, εκεί κάτω, δεξιά, που τώρα υπάρχουν κάγκελα, αλλά τότε δεν υπήρχαν, ήταν η πρώτη σου τάξη. Θρανία παλιού τύπου, και ένα μεγάλο αριθμητήριο δίπλα από την έδρα. Και το πρώτο πράγμα που ρώτησε η δασκάλα ήταν ποια παιδιά ήξεραν να μετράνε μέχρι το δέκα. Και αυτά που ήξεραν τα έβαλε ένα-ένα να διαλέξουν ένα χρώμα στο αριθμητήριο και να μετρήσουν μέχρι το δέκα. Ήξερες και εσύ. Και διάλεξες το κόκκινο, το αγαπημένο χρώμα της ομάδας σου.
     Και ήταν αυστηρή εκείνη η πρώτη σου δασκάλα, της παλιάς σχολής, ακριβώς μετά την κατάργηση της καθαρεύουσας. Και κάθε πρωί, προτού ελεγχθεί αν τα παιδιά είχαν διαβάσει, γινόταν έλεγχος στους σβέρκους, στα αυτιά, στα νύχια, να ελεγχθεί αν ήταν καθαρά. Και αλίμονο αν τυχόν δεν κοιτούσες στο βιβλίο την ώρα της ανάγνωσης. Τιμωρία, όρθιοι στη σειρά, και μετά χάρακας. Απλά τα πράγματα, και όλοι σούζα, λοιπόν.
     Και από την άλλη πλευρά, εκεί κάτω, αριστερά, ήταν η δεύτερή σου τάξη. Με καινούργια δασκάλα, πιο νέα από την προηγούμενη και πολύ πιο χαμογελαστή και ήρεμη. Και τόση ήταν η τύχη σου, που εκείνη η δασκάλα συνέχισε μαζί σου και στην τρίτη τάξη, να εκεί, πίσω από αυτό το μπαλκόνι στο υπερυψωμένο ισόγειο, εδώ αριστερά.
     Τότε ήταν που ένα βράδυ είδες στον ύπνο σου την αγαπημένη σου δασκάλα να μπαίνει στην τάξη και να λέει ότι επειδή είχε μια δουλειά θα σας άφηνε υπό την εποπτεία της άλλης δασκάλας της τρίτης, και πετάχτηκες τρομαγμένη από τον ύπνο σου, επειδή η άλλη δασκάλα δεν ήταν χαμογελαστή σαν τη δικιά σου, ήταν μεγάλη σε ηλικία και σοβαρή. Αλλά ήταν ένα όνειρο και σίγουρα θα το είχες ξεχάσει, αν το ίδιο εκείνο μεσημέρι, ακριβώς μετά το τελευταίο διάλειμμα, δεν έβλεπες τη δασκάλα σου να αναπαριστά το όνειρό σου με κάθε λεπτομέρεια, και να σας αφήνει υπό την εποπτεία της άλλης δασκάλας! Το τι έγινε μετά ούτε που το θυμάσαι, αλλά σίγουρα η άλλη δασκάλα δε σας έφαγε τελικά...
     Και ύστερα ήρθε η τετάρτη τάξη, και ξαναγύρισες στην πρώτη αίθουσα, εκείνη εκεί κάτω, δεξιά. Και η καινούργια δασκάλα δεν ήταν σαν την προηγούμενη, αλλά εντάξει, καλή ήταν. Και ήταν και θεατρόφιλη. Και για τα Χριστούγεννα σας έβαλε να παίξετε ένα θεατρικό.
     Και ύστερα, στα μέσα της χρονιάς, σας είπε η δασκάλα όσα παιδιά ήθελαν να πήγαιναν στο τμήμα της τετάρτης που θα έφτιαχνε ο διευθυντής, με παιδιά και από τις δύο τετάρτες. Και το διευθυντή όλοι τον φοβούνταν, επειδή ήταν μεγάλος και ασπρομάλλης. Αλλά έτυχε τότε να κάνεις πολλή παρέα με ένα κορίτσι που σου είπε "πάμε στο τμήμα του διευθυντή μαζί;" και δηλώσατε και οι δυο ότι θα πηγαίνατε. Αλλά μετά, στο σπίτι, θυμήθηκες ότι ο διευθυντής ήταν μεγάλος και ασπρομάλλης, συνειδητοποίησες τι είχες κάνει και έβαλες τα κλάματα. Αλλά έπρεπε να μάθεις να ζεις με τις επιλογές σου. Που τελικά δεν ήταν και τόσο κακές. Μια χαρά άνθρωπος ήταν ο διευθυντής, και ας είχε άσπρα μαλλιά. Και σε έμαθε και μαθηματικά, που μάλλον του άρεσαν ιδιαίτερα. Να, σε εκείνη εκεί την τάξη έκανες μαζί του μάθημα, πίσω από το μπαλκόνι στο υπερυψωμένο ισόγειο, εδώ δεξιά.
     Από επάνω μάλλον ήταν οι πιο μεγάλες τάξεις, αλλά ποτέ δεν ανέβηκες στον πρώτο όροφο. Δεν πρόλαβες. Είχε βρεθεί στο μεταξύ άλλο σχολικό κτίριο, που λειτουργούσε ως ιδιωτικό σχολείο, το οποίο όμως είχε μετακομίσει σε νέο κτίριο. Και αποχαιρέτησες αυτό, το πρώτο το σχολείο, για να πας στο άλλο.
     Και εκεί είδες πώς είναι ένα κτίριο που έχει φτιαχτεί για σχολείο, και γνώρισες και τον καλύτερο δάσκαλο του κόσμου. Αλλά ένας σεισμός ήταν αρκετός για να αποδείξει ότι το παλιό σχολείο δεν είχε χάσει την αξία του. Κάποιες μικρορωγμές που εμφανίστηκαν σε μία αίθουσα του νέου σχολείου, σας έκαναν να γυρίσετε για λίγες μέρες πίσω, σε αυτό το διώροφο σπίτι. Στην αίθουσα της δευτέρας, που τώρα είχε μέσα και κρεμαστές γλάστρες. Και αυτή ήταν η τελευταία φορά που είδες το σχολείο αυτό από μέσα.
     Και τώρα, αυτή η ασπροκόκκινη ταινία, σαν αυτές που οριοθετούν τον τόπο ενός εγκλήματος. Και νιώθεις ότι ένα έγκλημα θα συντελεστεί πολύ σύντομα. Ένα έγκλημα από εκείνα που δεν αφήνουν ίχνη.
     Και μερικές μέρες μετά, έρχεται η επιβεβαίωση. Μια μεγάλη πινακίδα αναγγέλλει την ανέγερση πολυκατοικίας. Είναι οριστικό. Οι τελευταίες μέρες ενός σχολείου. Τα τελευταία του πρωινά, όπου το φως του ήλιου θα το χαϊδέψει. Τα τελευταία χουζούρια μιας γάτας, που στέκεται επάνω στα σκαλιά χωρίς να αντιλαμβάνεται την επερχόμενη αλλαγή του χώρου. Τα τελευταία πετάγματα ενός περιστεριού, που εποπτεύει τη γειτονιά από το κάγκελο του πρώτου ορόφου.
     Και αρχίζεις να περνάς κάθε μέρα από εκεί, προσπαθώντας να συγκρατήσεις όσες περισσότερες εικόνες μπορείς, ελπίζοντας, σαν μικρό παιδάκι, ότι θα γίνει κάποιο θαύμα και η απειλή της πινακίδας δεν θα πραγματοποιηθεί. Ποιος ξέρει;
     Ώσπου μια μέρα, εκεί μπροστά στο σπίτι, στο χώρο που μαζεύονταν τα παιδιά για την προσευχή, στο μέρος όπου στεκόταν η χορωδία του σχολείου στις εθνικές εορτές, βλέπεις μια μπουλντόζα. Και συνειδητοποιείς, όχι μόνο ότι δε θα γίνει κανένα θαύμα, αλλά και ότι θα πραγματοποιηθεί η απειλή της πινακίδας: Νέα πενταώροφη οικοδομή επί πυλωτής με υπόγειο, σοφίτα-πατάρι.
    

ΥΓ: Οι φωτογραφίες είναι δικές μου.

15 σχόλια:

  1. Σε καταλαβαίνω απόλυτα γιατί το έχω νιώσει και εγώ. Και με σχολείο, αλλά και με παρκάκι, εκεί που αραζαμε στα εφηβικά μας χρόνια. Αλλά και με αλάνες που δεν υπάρχουν πια. Πολλές φορές η καταστροφή ενός κτίσματος που σημαίνει πολλά για εμάς, η ακόμα και αυτό το... γέμισμα μιας αλάνας, είναι ένας αποχωρισμός, ένας μικρός θάνατος. Και όταν δε η αντικατάσταση είναι με κάτι που μας φαίνεται τερατώδες και ψυχρό, τότε υπάρχει και μια αίσθηση κενού μέσα μας.

    Έτσι το νιώθω εγώ τουλάχιστον. Οι αναμνήσεις, η εποχή, η παιδικότητα που χάσαμε, μας κάνουν έτσι. Όμως; πάντα κάτι μένει μέσα μας. Γιατί ότι ζήσαμε είναι κομμάτι του εαυτού μας.
    Πολύ συγκινητικό κείμενο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν περίμενα τίποτα λιγότερο από μια ευαίσθητη ψυχή όπως τη δική σου, Μάκη μου! Σε ευχαριστώ πολύ για το όμορφό σου σχόλιο!
      Είναι ακριβώς όπως το λες. Κάθε μέρος όπου ζήσαμε κρύβει μέσα του ένα σωρό αναμνήσεις, που είναι κομμάτια του εαυτού μας. Και μπορεί το μέρος να έχει παρακμάσει, μπορεί να έχει σκουριάσει, μπορεί να έχει ξεφτίσει, όμως μέσα μας διατηρεί όλο του το σφρίγος.
      Σε ευχαριστώ και πάλι.
      Πολλά φιλιά

      Διαγραφή
  2. Σε καταλαβαίνω Πίπη μου σε πιάνει μια μελαγχολία όταν βλέπεις να καταστρέφεται κάτι που αφορά τα παιδικά σου χρόνια. Και έρχονται οι αναμνήσεις να γλυκάνουν λίγο την στενοχώρια. Ευτυχώς το δικό μου σχολείο ήταν φτιαγμένο για σχολείο και έτσι υπάρχει ακόμα και συνεχίζει την πορεία του σαν σχολείο. όμως σκέφτομαι με νοσταλγία το πατρικό μου που έζησα εκεί ως τα 7 μου και το οποίο γκρεμίστηκε από το σεισμό και στη θέση του φτιάξαμε άλλο, αλλά εμένα η μνήμη έχει μείνει σε κείνο το πρώτο.
    Να είσαι καλά.
    Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι που το δικό σου σχολείο ήταν σχολείο και γλίτωσε το γκρέμισμα, Ελένη μου! Όσο για το πρώτο σπίτι σου, σε καταλαβαίνω απόλυτα. Η οικογένειά μου έμενε τουλάχιστον είκοσι χρόνια στο ενοίκιο, προτού καταφέρουν οι γονείς μου να αγοράσουν δικό τους, στο τελευταίο, δε, νοικιασμένο σπίτι μείναμε πάνω από δέκα χρόνια. Όσο κι αν το ήξερα ποιο σπίτι ήταν δικό μας, μερικές φορές έβλεπα στον ύπνο μου ότι βρισκόμουν στο προηγούμενο (εκείνο το νοικιασμένο) και ένιωθα ανακούφιση, λες και εκείνο ήταν το πραγματικό μου σπίτι. Πέρασαν πάρα πολλά χρόνια για να πάψω να το ονειρεύομαι.
      Όσο και να μην το θέλουμε, δενόμαστε με τα υλικά αγαθά. Αν το καλοσκεφτείς, δεν είναι και τόσο περίεργο. Δεν είμαστε μόνο ψυχή, έχουμε και ύλη.
      Φιλάκια πολλά

      Διαγραφή
  3. Τι μου θύμισες τώρα Πίππη μου ...Αραγε πόσοι από εμάς να έχουμε βρεθεί σ αυτή την θέση; και πρώτη εγώ που έκανα 20 χρόνια να πάω στην Σαλονίκη και περίμενα να βρω την γειτονιά μου όπως την είχα αφήσει 🤔 Αμ δε...ούτε ένα σπίτι με κεραμίδια δεν υπήρχε πια και οι πολυκατοικίες είχαν αλλάξει το τοπίο σε αστική (περιοχή Καυτατζόγλειον στάδιο) δίπλα.
    Μου θύμισες ένα περιστατικό την εποχή που πήγαινα δημοτικό 6η τάξη και δίναμε εξετάσεις για το γυμνάσιο, (στο όποιο δεν πήγα ποτέ και ας ήμουν καλή μαθήτρια δύσκολα χρόνια αλλά όμορφα😊) είχα πάθει ανεμοβλογιά και δεν μπορούσα να πάω να γράψω...ακόμα με στοιχειώνει το κλάμα που έριξα...
    Ομως υπήρχαν και κάποια δάσκαλοι που σου αφήνουν μια γλύκα στην ψυχή όταν τους θυμάσαι... Ετσι ακριβώς η ίδια γλύκα νιώθω και τώρα γι αυτόν τον άνθρωπο ο οποίος, μόλις έγινα καλά, πήγαμε οι δυο μας στο σχολείο, στο οποίο είχε κλείσει παρεπιτόντως, και έγραψα εξετάσεις μόνη με τον δάσκαλο.! τι εποχές!!!
    Αχ τι ωραία γλυκάδα!! Αυτές τις αναμνήσεις κανείς δεν μπορεί να μας τις πάρει Πίππη μου και ας αλλάζουν οι εποχές!
    Να είσαι καλά που με πήγες στην παιδικότητα μου! Αγκαλιά και αγάπη στέλνω! 🤗🧡

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μεγάλη υπόθεση ο καλός δάσκαλος, Ρούλα μου! Είχα την τύχη να γνωρίσω έναν υπέροχο δάσκαλο, που αγαπούσε τη δουλειά του και έδινε όλο του το είναι στη διδασκαλία. Φαντάσου, την εποχή που κάναμε ωδική μόνο, εκείνος, επειδή ήξερε να παίζει μαντολίνο, μας δίδαξε να διαβάζουμε τις νότες και μας έμαθε να παίζουμε και μελόντικα!
      Χαίρομαι πολύ που σε βοήθησα να θυμηθείς όμορφες στιγμές της παιδικής σου ηλικίας. Εδώ που τα λέμε, δεν δυσκολεύτηκα και πολύ. Κοριτσάκι είσαι ακόμα!
      Φιλάκια πολλά

      Διαγραφή
  4. Αγαπημένη μου φίλη, Πίπη μου,
    ξέρεις τι κάνω πάρα πολλά βράδια σαν κινώ τα βήματά μου με τον Άρη; (όπου Άρης το τετράποδο ψυχοπαίδι μας). Να σου πω τι κάνω. Σεργιανώ στις γειτονιές όπου ήταν τα παλιά μου σχολεία, Πίπη. Έτσι περιφέρομαι αναζητώντας το παλιό μου Δημοτικό και αργότερα το Γυμνάσιο και επίσης αναζητώντας το Λύκειο! Ναι, εκείνη την αυλή με τα πεύκα και τα παγκάκια, που ΕΥΤΥΧΩΣ δεν γνώρισε τον εφιάλτη της ανοικοδόμησης αλλά άλλαξε εκπαιδευτική βαθμίδα. Φιλοξενεί, αντί για έφηβους, μικρά παιδιά του Δημοτικού.
    Αυτό κάνω άπειρες φορές τα απογεύματα, καλή μου φίλη, προσπαθώντας να συναντήσω τα βήματά μου, τα όνειρά μου, τα παιχνίδια μου, τα πρώτα σκιρτήματα της καρδιάς.
    Συνεπώς αυτό σου εδώ το θέμα σήμερα, όχι απλά μίλησε στην καρδιά μου αλλά με συγκίνησε πολλαπλάσια γιατί βρήκα μια ακόμα ψυχή, σαν τη δική σου να αφουγκράζεται τα ίδια συναισθήματα.
    Ευχαριστώ για τη συγκίνηση που μού χάρισες, γλυκιά μου.
    Καλό βράδυ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πόσο χαίρομαι που διαπιστώνω για άλλη μια φορά πως έχουμε παρόμοια "γούστα", Γιάννη μου, και, επιπλέον, πως δεν είμαστε οι μόνοι ρομαντικοί σε αυτόν τον κόσμο (αν και αυτό στατιστικά ήταν αναμενόμενο)!
      Από εδώ και πέρα, να είσαι σίγουρος, στις νοσταλγικές μου βόλτες θα σε παίρνω νοερά μαζί μου.
      Πολλά φιλιά

      Διαγραφή
  5. Πως ξεσηκώνουν τις σκέψεις οι παλιές γειτονιές, οι παλιές φωτογραφίες, τα παλιά εγκαταλειμμένα κτήρια! Πως ζωντανεύουν οι αναμνήσεις! Ένα σχολείο με πέτρα και ψηλά παράθυρα, μια δασκάλα, ένα παλιό ξύλινο θρανίο, ανάσες γρήγορες απ’ το τρεχαλητό στο διάλειμμα, κόκκινα μαγουλάκια κι ύστερα κρυφές ματιές, τα πρώτα σκιρτήματα, στο διπλανό θρανίο. Αναμνήσεις της αθωότητας, πριν ο κόσμος γεμίσει άρνηση και αδιαφορία και ισοπεδώσει τα πάντα ….χάριν της εξέλιξης, τάχα!
    Τι όμορφη νοσταλγική ανάρτηση Πίπη μου! Να είσαι καλά!
    Καλό βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Α, μα και εσύ δικιά μου είσαι, ρομαντική, ευαίσθητη, Αννίκα μου! Αναμνήσεις της αθωότητας, όπως ακριβώς το λες. Και τώρα που το σκέφτομαι, κάπου διάβασα ή άκουσα ότι κάποιος, δε θυμάμαι ποιος, είπε ότι η πατρίδα του κάθε ανθρώπου είναι η παιδική του ηλικία. Και νομίζω ότι είχε δίκιο.
      Φιλάκια πολλά

      Διαγραφή
  6. Ασε με και ανησύχησα με τον τίτλο σου ''Αναγκαστικός αποχαιρετισμός''! Τρόμαξα, λέω φεύγει η Πίπη και μας αποχαιρετά;
    Συγκινήθηκα όμως διαβάζοντας. Γιατί έχω μια ευαισθησία στα παλιά γεματα αναμνήσεις κτίρια που ζήσαμε κάποια χρόνια όπωςτα σχολεία μας. Και εμένα το δημοτικό μου ήταν δίπατο σπίτι αρχοντικό και εξακολουθεί να είναι μετά τόσα χρόνια. Ευτυχώς λέω γιατί του δίνω υπόσταση αλλά μετά λέω δυστυχώς που τα παιδιά σήμερα δεν ζουν τη μισή τους ζωή σε ένα κτίριο κανονικό σχολείο.
    Για να ήταν όμως σχολείο θα ήταν διατηρητέο...Πώς και το γκρεμίζουν; Επιτρέπεται από το νομο;
    Κράτα τις αναμνήσεις σου και θα μείνει ζωντανό αυτό το σχολείο
    Σε φιλώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το σκέφτηκα, Άννα μου, ότι ο τίτλος θα προκαλούσε τέτοιες εντυπώσεις, και, εδώ που τα λέμε, θα μπορούσε να ανταποκρίνεται και στην πραγματικότητα, τον τελευταίο καιρό νιώθω ότι δεν μπορώ να γράψω τίποτα...
      Ήμουν σίγουρη ότι αυτό το κείμενο θα σου μιλούσε, επειδή γνωρίζω πλέον πόσο ευαίσθητος άνθρωπος είσαι. Και χαίρομαι που το δικό σου σχολείο την γλίτωσε.
      Δεν νομίζω να υπάρχει κάποιος νόμος που να προστατεύει όποιο κτίσμα έχει λειτουργήσει σαν σχολείο, εκτός από εκείνα που για κάποιο λόγο θεωρούνται ιστορικά, ή εκείνα που έχουν κάποιο αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον.
      Το συγκεκριμένο, προφανώς, πρέπει να το είχε νοικιάσει το δημόσιο για να στεγάσει το δημοτικό, οπότε ανήκε καθαρά σε ιδιώτη. Εξάλλου, ελάχιστοι θα θυμούνται το δημοτικό ύστερα από σαράντα χρόνια.
      Να σου πω την αλήθεια, βέβαια, σκέφτηκα να τηλεφωνήσω στην οικοδομική εταιρεία και να τους ενημερώσω, αλλά ύστερα σκέφτηκα ότι κανείς δεν θα ενδιαφερόταν. Αν είχε φοιτήσει σε αυτό κάποιος διάσημος, ίσως να ενδιαφέρονταν, δηλαδή, αλλά για τους υπόλοιπους, χέστηκε η φοράδα στο αλώνι...
      Φιλάκια πολλά και από εμένα

      Διαγραφή
    2. Κι εγώ έτσι νιώθω Πίπη μου αν δεις τις ημερομηνίες εγγραφών θα το καταλάβεις. Αλλά δεν αποχαιρετάμε. Μείναμε τρεις και ο κούκος δεν θα το διαλύσουμε, ναι; Μη με στενοχωρείς τώρα με τέτοιες προοπτικές....

      Διαγραφή
    3. Όχι, γλυκιά μου βαμμένη ξανθιά, δε θέλω να σε στενοχωρήσω, μην ανησυχείς!
      Φιλάκια πολλά

      Διαγραφή

To comment or not to comment? That is the question