Τρίτη 20 Φεβρουαρίου 2024

Ο Ιππομονόκερως


 

Ήταν μια μέρα πληρωμής, μπροστά σε ένα ταμείο, 
κόσμος πολύς και διάφορος στεκόταν στην ουρά.
Και η ουρά προχώραγε αργά, σαν σαλιγκάρι, 
και τα νεύρα τεντώνονταν, σαν ρούχα σε σχοινιά.

Αδύνατο φαινότανε να φτάσουν να πληρώσουν, 
πιο πιθανά θα έβγαζαν ρίζες, σαν τις ελιές.
Η κούραση μεγάλωνε κι άρχισαν να γκρινιάζουν, 
και από την γκρίνια γρήγορα περάσαν στις βρισιές.

Αρχίσαν τα σπρωξίματα, κλωτσιές, τσιμπιές και φάπες, 
και η ουρά σειότανε, σαν φίδι τρομερό,
τα πράγματα αγρίεψαν, ακούστηκαν κατάρες, 
και στον ταμία έριχναν βλέμμα απειλητικό.

Κι εκεί που ο υπάλληλος ένιωσε μέγα φόβο, 
και τη διαθήκη του άρχισε να γράφει, στα κρυφά,
εκεί, στη μέση της ουράς, ένας κεφάτος τύπος, 
στεκόταν χαμογελαστός και έστελνε φιλιά.

Οι άλλοι τον κοιτάξανε, παράξενος φαινόταν, 
φορούσε ρούχα χαλαρά, κι είχε μακριά μαλλιά,
ήτανε και αξύριστος, δεν φόραγε παπούτσια, 
και είχε κι ένα κέρατο στη μύτη εκεί, μπροστά.

"Πώς είναι έτσι, τούτος 'δω; Για άνθρωπος δε μοιάζει", 
είπαν και τον κοιτάζανε πολύ ερευνητικά.
"Τάχα, γιατί χαμογελά; Τίποτα δεν τον νοιάζει; 
Ή διασκεδάζει που εμείς δεν είμαστε καλά";

"Ψιτ, κύριος, καλέ, εσύ! Γιατί γελάς σαν βλάκας; 
Δεν βλέπεις πως κολλήσαμε εδώ για τα καλά;
Αντί να θες να προχωράς, στέκεσαι σαν το Βούδα, 
και από πάνω ολόγυρα στέλνεις παντού φιλιά"!

"Ειρήνη ημίν", είπε αυτός, "είναι κακό φενγκ σούι 
οι τόνοι να ανεβαίνουνε, και να'χουμε θυμό.
Καλύτερα όλοι αγκαλιά να κάνουμε, αδέρφια, 
να τραγουδήσουμε μαζί, να πιούμε ένα ποτό".

"Όχι κι αδέρφια, με αυτό το κέρατο στη μύτη! 
Πώς νόμισες πως μοιάζουμε, έστω και αμυδρά;
Θα φταίει που είσαι ακούρευτος και πέφτουν τα μαλλιά σου, 
σαν καταρράκτης μαλλιαρός, στα μάτια σου μπροστά".

"Αγάπη, κι όχι πόλεμο, να κάνουμε, σας λέω, 
κι ο κόσμος μας καλύτερος θα γίνει, παρευθύς."
"Τι χαζομάρες είναι αυτές, και από πού σου ήρθαν; 
Σε άλλα μέρη, σ'άλλα αυτιά να πας και να τις πεις".

"Σας λέω, η υπομονή, είναι αρετή μεγάλη, 
κι όποιος την έχει, σίγουρα, χαμένος δεν θα βγει,
το ξέρω εγώ πολύ καλά, χάρη σ'αυτήν και μόνο, 
το είδος μου κατάφερε ως σήμερα να ζει".

"Το είδος σου; Τι εννοείς; Τους άλλους τους μαλλιάδες, 
που παίζουνε χαρούμενα τραγούδια εδώ κι εκεί";
"Είμαι Ιππομονόκερως", είπε τότε εκείνος, 
"ένας από όλους, τους πολλούς, που ζουν πάνω στη γη".

"Τι όνομα είναι αυτό; Σίγουρα απ'το μυαλό σου
το έβγαλες και μας πουλάς φούμαρα διαλεχτά.
Εμείς θα το γνωρίζαμε αν ήτανε αλήθεια,
θα είχαμε δει ντοκυμαντέρ κι όλα τα σχετικά".

"Δε συνηθίζουμε πολύ να βγαίνουμε για βόλτα
εκεί που ζουν οι άνθρωποι, στις πόλεις, στα χωριά.
Σε δάση πράσινα, πυκνά, σε δροσερά ποτάμια,
και σε μέρη ερημικά φτιάχνουμε τη φωλιά".

Όλοι σταθήκαν γύρω του, να τον παρατηρήσουν,
σαν ζώο υπό εξαφάνιση έμοιαζε, τελικά.
Σίγουρα αυτός θα ήτανε από τους τελευταίους
και παρεούλα θα'ψαχνε σε εκείνη την ουρά.

"Γι'αυτό σας λέω, υπομονή", συνέχισε εκείνος,
"χάρη σ'αυτήν γλιτώσαμε εμείς απ'το χαμό,
ενώ όλοι οι μονόκεροι, που ήμαστε και ξαδέρφια,
απ'την πολλή βιασύνη τους, έπεσαν σε γκρεμό".

Το σκέφτηκαν όλοι καλά, βρε, σαν να είχε δίκιο,
ας δείξουνε υπομονή, κι ας είν'προσωρινή!
"Ο επόμενος!" ακούστηκε, τότε, απ'το ταμείο,
κι όλοι σαν να ξυπνήσανε από όνειρο βαθύ.

Κι αφού ο καυγάς ξανάρχισε άγριος, σαν και πρώτα,
κι αφού στα χέρια πιάστηκαν όλοι, σαν παλαιστές,
ο ιππομονόκερως αργά, ξεκίνησε να φύγει,
να αναζητήσει κάπου αλλού ουρές ειρηνικές.


ΥΓ: Η φωτογραφία είναι δικιά μου

12 σχόλια:

  1. Ποιητικός οίστρος, Πίπη μου! Πολύ όμορφος ρυθμός, μέτρο και ρίμα. Και πολλά τα ζητήματα, οι σκέψεις, τα ερωτήματα.
    Εικόνα και κατάσταση κλασική, από την οποία εμείς οι μεγαλύτεροι έχουμε ...εμπειρία και κάπου εκεί, στωικός και διδακτικός ο Ιππομονόκερως.
    Θα σού πω την αλήθεια μου ότι, προσπαθώ να ...ανιχνεύσω τους συμβολισμούς σου έχοντας χαρεί το πολύ όμορφο, ποίημά σου.
    Την καλησπέρα μου, καλή μου φίλη και καλή εβδομάδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γιάννη μου, μην κουράζεσαι, δεν υπάρχουν ιδιαίτεροι συμβολισμοί. Η λέξη είναι δημιουργία της μικρής μου ανηψιάς, που απαριθμούσε στη μαμά της τα ζώα της ζούγκλας που τους έδειξαν στο νηπιαγωγείο και προσπαθούσε να θυμηθεί πώς λεγόταν ο ρινόκερος.
      Εμείς οι μεγάλοι, με τον πιο πεζό τρόπο σκέψης μας, σκεφτήκαμε ότι είπε "Υπομονόκερως" (υπομονή + μονόκερως), και φανταστήκαμε ότι θα ήταν ένας υπομονετικός μονόκερως.
      Όμως, αργότερα, συνειδητοποιήσαμε ότι καθώς προσπαθούσε να θυμηθεί το όνομα, συνδύασε στο μυαλό της τα ζώα που της θύμιζε ο ρινόκερος, και άρα δεν είπε Υπομονόκερως, είπε Ιππομονόκερως (ιπποπόταμος + μονόκερως).
      Και επειδή, φυσικά, μια τέτοια λέξη δεν μπορεί να περάσει στο ντούκου, σκέφτηκα να ζωγραφίσω τον ιππομονόκερω σαν έναν ιπποπόταμο με κέρατο. Αλλά δεν μπορούσα να παραβλέψω και την αρχική μας ερμηνεία (με τον υπομονετικό μονόκερω), οπότε σκέφτηκα να τον κάνω ζεν, και αποφάσισα να τον κάνω χίπι, τελικά.
      Όσο για το ποίημα, σκέφτηκα να βάλω τον χίπι ιππομονόκερω σε μία μεγάλη ουρά, γεμάτη νευρικούς ανθρώπους, για μεγαλύτερο εφέ...
      Αυτά.
      Να έχεις ένα όμορφο βράδυ

      Διαγραφή
  2. Ιππομονόκερως!!! Σκέφτομαι, ο μονόκερως είναι άλογο οκ, αλλά είναι μονόκερως με υπομονή, γαλήνη αλλά και ορμή όταν χρειάζεται. Τι σημαίνει για το ποίημά σου;
    Οι καταστάσεις που περιγράφεις απαραίτητες για μας τους Έλληνες. Κάτι τέτοια μας ξυπνούν όχι ο καφές.
    Ωραία παρουσίασες μια εικόνα σε δημόσιες υπηρεσίες που τη γνωρίζουμε καλά. Και η εικόνα δική σου, τη ζωγράφισες ε;
    Ιππομονόκερως λοιπόν...το ψάχνω ακόμη το γιατί.
    Φιλάκια πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε παίδεψα και εσένα, Άννα μου, ε; Δεν ήταν αυτός ο σκοπός μου, φυσικά.
      Ιππομονόκερως είναι ο ρινόκερος, περασμένος μέσα από το παιδικό γλωσσοπλαστικό φίλτρο της μικρής μου ανηψιάς και εγώ απλώς προσπάθησα να απεικονίσω ένα τέτοιο πλάσμα, και επίσης να συνοδεύσω την εικόνα του με ένα σχετικό ποιηματάκι, έτσι, για να διασκεδάσουμε.
      Ελπίζω αυτές οι εξηγήσεις να επαρκούν, ώστε να σταματήσεις το ψάξιμο. Όχι τίποτ'άλλο, αλλιώς θα έχω τύψεις...
      Πολλά φιλάκια και από εμένα

      Διαγραφή
  3. Διαβάζοντας τα σχόλια, έβαλα σε μια τάξη το μπερδεμένο μου μυαλό. Τελικά η απλότητα και η αφέλεια των παιδιών είναι πολύ ανώτερη από τις δικές σύνθετες σκέψεις. Ίσως μάθημα για όλους μας αυτό.
    Την καλημέρα μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εννοείται πως η σκέψη των παιδιών είναι ανώτερη από τη δικιά μας, Βασίλη μου. Κατ'αρχάς, είναι πιο φρέσκια και δεν έχει "νοθευτεί", δεν έχει τα στεγανά της σκέψης των μεγάλων. Γι'αυτό και όλοι σας μπερδευτήκατε με το ποιηματάκι μου. Όλοι ψάχνατε για κρυμμένα νοήματα και υψηλούς στόχους, επειδή έτσι είναι εκπαιδευμένος ο εγκέφαλός μας (βλέπεις, δεν βγάζω τον εαυτό μου απ'έξω). Ενώ, αν ήσασταν παιδιά, θα το διαβάζατε τελείως ελεύθερα και απλώς θα διασκεδάζατε.
      Εγώ πάντα παρατηρώ τα μικρά παιδιά και ακούω αυτά που λένε. Βλέπω, με αυτόν τον τρόπο, τα πράγματα από μία επιπλέον σκοπιά και ανοίγω τους ορίζοντές μου.
      Αλλά, εδώ που τα λέμε, ακόμα και να μην τα πρόσεχα ιδιαίτερα, πώς μπορεί μια τέτοια λέξη, σαν αυτή που σκάρωσε η ανηψιά μου, να περάσει απαρατήρητη;
      Καλημέρα και από εμένα

      Διαγραφή
  4. Πίπη μου! Εντυπωσιάζει όντως ο τίτλος του ποιήματος. Όμως, όποια κι αν είναι η έννοια, είναι ένα ποίημα που σκιαγραφώντας καταστάσεις….¨απείρου κάλλους¨ τονίζει με εξαιρετικά δυνατές πινελιές τη δυσκαμψία της δημόσιας υπηρεσίας. Και μόνο γι αυτό, εγώ σου βγάζω το καπέλο. Μου άρεσε, το ευχαριστήθηκα και Μπράβο!
    Καλησπέρα και φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι που το ευχαριστήθηκες το ποίημά μου, Αννίκα μου, αυτός ήταν ο σκοπός μου, όταν το έγραφα, να διασκεδάσω αρχικά εγώ, και κατόπιν όποιος το διάβαζε. Όσο για τον τίτλο, τα εύσημα ανήκουν στην ανηψιά μου και μόνο!
      Φιλάκια πολλά

      Διαγραφή
  5. Μ έναν υππομονόκερο σκαρώνει ιστορίες,
    που η ανηψούλα έπλασε στο παιδικό μυαλό της,
    Κι η θεία τον ζωγράφησε, τον έντυσε με στίχους
    Και στην ουρά τον έστησε μέσα στις φασαρίες!
    Σίγουρα θα του φάνηκε, πως σ άλλο κόσμο ζούσε.
    Τι στριμωξίδι ήταν αυτό; τι βρίσιμο τι τρέλα.
    Δεν το περίμενε στον κόσμο όταν ήρθε
    την ομορφιά περίμενε μα και την καλοσύνη.
    γιατί είχε μια ιππομονόκερη καρδιά που αγαπούσε.


    Η έμπνευσή σου ανεξάντλητη Πίππη μου και εγώ προσπάθησα να σχολιάσω έμμετρα όσο μπορούσα...🤣 Να δώσεις πολλά πολλά φιλάκια στην μικρούλα σας ...μας τρελαίνουν με αυτά που λένε...
    Εχθες είπε ο μικρός μας δισέγγονος ετών 3 στον παππού...
    Βλέπαμε ένα ισπανικό σήριαλ με όμορφες κοπέλες...και γυρίζει και λέει στον παππού του...Σταμάτα παππού να κοιτάς τις κοπέλες ...🤣 μας πουλάει και μας αγοράζει...🤣🤣
    φιλιαααα!😘🤗

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τέλειο το έμμετρο σχόλιό σου, Ρούλα μου, σε ευχαριστώ πολύ! Είναι αλήθεια, τα μικρά είναι θησαυρός! Και ο δικός σας, μεγάλο μούτρο φαίνεται! Φαντάσου να μεγαλώσει λίγο ακόμα τι θα σας λέει!
      Χαίρομαι που σου άρεσε το ποίημά μου. Θα μεταφέρω τα φιλιά σου.
      Φιλάκια πολλά και από εμένα

      Διαγραφή
  6. Άριστα δέκα, Πίπη μου!
    Εξαιρετική σκέψη, εξαιρετική απόδοση, είσαι ΤΕΡΑΣΤΙΑ στη φαντασία και στην πλοκή! Υποκλίνομαι! ♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ πολύ, Αριστέα μου, αλλά, για να βάζουμε τα πράγματα στις σωστές τους διαστάσεις, έχω και βοηθούς που μου την τσιγκλάνε τη φαντασία. Και τι βοηθούς, τους καλύτερους!
      Φιλάκια πολλά, γλυκιά μου πυργοδέσποινα

      Διαγραφή

To comment or not to comment? That is the question